26 November 2015

Backpacking Trip: Kota Kinabalu - Episode 5 - Finale

Santai di Harbour Walk

Day Four (16 Nov 2015)

Well, today is the last day kami berada di KK ni. Apa yang boleh aku katakan, bertandang di KK ni sangat memorable. Seperti yang aku cakap di Episode One, travel di KK ini adalah antara travel yang paling simple but yet paling seronok sekali.

Kami bangun pada pukul 9.30am dan siap-siap pergi mandi. Selepas itu, re-check balik barang-barang kami dan mengemas sehabisnya. Taknak pulak ada barang tertinggal kang. Memang tak dan nak datang sini balik dalam masa terdekat sekali pun. Haha.

Kami keluar dan check out tepat jam 12 tghari. Flight kami adalah pada jam 5.30 petang dan boarding gate dibuka pada jam 4.50pm. So, banyak masa lagi untuk kami berada di sini untuk bersiar. So, kami cadang nak jalan lagi ke arah pasar Kraftangan untuk final shop serta isi perut.

Backpack kami simpan kat receptionist hotel kami dulu. Nasib baik boleh. Tapi sampai jam 2 petang je. Lepas tu kena charge RM5 kalau tak silap aku.

So, kami pun simpan backpack dulu kat situ. Tak dan nak bawak sekali berjalan. Berat weh!

So, sebelum sampai ke Pasar Kraftangan tu, kami isi perut dulu kat sebuah restoren mapley yang berdekatan sana. Seriusly, dalam 4 hari berada di KK ni, tu la first time tengok ada mapley. Staff ramai warga Sabahan pulak tu. Memang rare berbanding KL yang susah nak tengok orang Melayu kerja di restoren mapley.

Selepas belasah roti canai sekeping seorang yang berharga RM6 termasuk air nescafe ais dan teh o ais, kami pun menyeberangi jalan untuk ke Pasar Kraftangan.

Di situ kami sekejap je. Sekadar lengkapkan satu order serta beli sourvenir untuk diri sendiri. Guess what. Aku beli patung kayu burung hantu yang aku namakan Piyul. Ada tiga bijik. Besar, sederhana dan kecil. Wife aku tak senang dengan Piyul tu. Nanti patung teddy bear ngan monkey dia dengki katanya.

Tepat jam 2 petang kami berangkat kembali ke hotel dan ambil backpack kami. Semasa ambil tu jam sudah menunjukkan lebih kurang 2.30 petang. Kami duduk di lounge hotel tersebut untuk masukkan barangan yang baru dibeli tadi. Haha. Sendat gila bag aku. Takut tak lepas masuk flight je nanti. Tapi kami redah je, selamba.

Selepas siap, kami pun berangkat ke stesen bas untuk ke airport. Stesen tu terletak di Padang Merdeka. Memang station tu khas bagi airport bus. Availability bus tu setiap setgh jam. And Alhamdulillah, kami dapat naik dan bergerak pada jam 3 petang ke airport. Tiket still the same RM5 per person.

Dalam bus, dapatlah tengok-tengok suasana di KK ni kali terakhir. Walaupun hanya berjalan kaki sepanjang bersiar di sini, tapi ianya best dan menyihatkan. Haha! Dah lama tak rasa badan sepenat dan se fresh sebegini.

Kami sampai di airport pada jam 3.30 petang. Masih terlalu awal lagi.

So, dengan backpack yang berat ni, kami pun berlegar di sekitar dalam airport. Ada kedai serbaneka, souvenir, dan tak lupa jugak, kedai makanan frozen. Tapi kami tak beli apa-apa pun. Just jalan-jalan je. Oleh sebab flight semasa tiba sini mengajar kami erti kelaparan, kami pun pergi makan di KFC di situ. Ye.. our final meal before flight.

Kat KFC tu takde snack plate. Yang ada hot cheesy combo yang baru tu. Tapi kami bedal je dan lepak di situ sampai waktu boarding in. Agak ramai orang jugak kat situ. Tapi semuanya berjalan lancar je. Tak lama pun beratur.

Naik kapal terbang je kami menghadapi satu lagi ujian yang dahsyat.

Boleh bayang tak bau orang yang tak pakai deodarant? Pergh.. busuknya jangan cakap la kan. Kami duk la mencari-cari dari mana datangnya bau tu. Sehabis semua orang kami suspek. Nak-nak dalam flight tu memang ada group travel yang riuh. Mereka siap sambut birthday lagi apa bagai dalam plane. Siap nyanyi dan bergelak sakan. Kami ingatkan salah seorang daripada group tu.

Puas la bersumpah seranah dalam hati serta lekap minyak angin kat hidung untuk hilangkan bau tu. Tapi tak lut jugak! 2 jam setengah kot perjalanan. Bau serius tengik!

Pergh... sumpah pening.

In the end, kami sampai di KLIA dalam pukul 8.10 malam. Barulah dapat detect, tuan empunya ketiak tu rupanya seorang wanita berwajah seakan Burma atau Vietnam yang duduk betul-betul di belakang kami. Perghh tak boleh blah. Haha!

Bayangkan kami berjalan nak keluar gate, dia just lintas tepi kami pun boleh bau badan dia tu. Bukan nak kutuk ke apa ke, tapi kalau dah tau badan tu berbau, pakai la deodarant. Tak pun cologne ke apa ke. Kesian la kat orang lain yang menahan hidung pasal badan kau. Ke kau sendiri tak tau badan kau memang tengik gila?

Well, apa pun, Alhamdulillah berakhir sudah traveling episod kami untuk kali ini.

Apa yang boleh aku rumuskan mengenai Kota Kinabalu adalah, orang-orangnya mesra dan peramah. Cakap lembut-lembut dan baik hati. Bandar KK pulak aku boleh katakan sebagai bandar bunian. Well.. in a good kinda way. Waktu pagi hingga petang, bandar ni terasa dull sikit. Tak ramai orang, kereta pun tak banyak. Sunyi sepi. Even pasaraya mereka pun tak blast speaker pasang lagu techno atau dangdut seperti di KL. Tapi bila waktu malam.. pergh meriahnya. Sana-sini tempat makan, ramai orang dan berbagai-bagai pasar malam boleh didapati di situ. Seafood mereka terbaik dan murah! Memang kalau korang stay di KK, pastikan korang makan sepuasnya sebab kat KL ni mahal! Haha..

Really enjoyed our time there. Till we meet again, KK.

Sabah OK bah!

Pastikan anda membaca kesemua episode!