26 July 2013

Quality Comedy Please... Not Just Clowns...



Secara terus terangnya la kan, bila kita bercakap mengenai 'lawak' dalam industri hiburan tanah air, aku sedih sebenarnya. Aku cuba untuk menonton  koleksi drama-drama sitcom dan sketch lawak yang ditayangkan di Astro Warna tapi tidak semua komponen dalam tu yang boleh buat aku ketawa. Tak tau samaada korang rasa seperti aku rasa atau tidak tapi itu yang sebenarnya.

Unsur-unsur jenaka yang dipusingkan dalam industri hiburan tanah air kita ni bersifat more to fizikal. Mereka memerlukan solekan dan prop untuk buat orang ketawa. Mekap macam pondan la, pakai rambut palsu afro la, terpekik terlolong la... semua tu hanya tampak tidak pintar sebenarnya. Adakah mereka cuba mencuit hati kita dengan cara paksaan? Atau mereka sebenarnya telah cuba sedaya upaya dalam membuatkan kita gelak?


Well, pada pendapat aku, ia tidak semestinya begitu. Aku bercakap sebagai audience yang menonton mereka. Bukan hendak mengangkat martabat scene luar tetapi kalau anda lihat sitkom-sitkom seperti Friends, How I Met Your Mother dan Big Bang Theory secara contohnya, anda tidak akan dapat lihat pelakon membodohkan diri mereka untuk membuat kita ketawa. Ia berada dalam karekter mereka sendiri. Dan sebenarnya, itu yang kira perlukan. Bukan tukang badut tapi seorang komedian.

Bukan aku tak suka semua ye. Sebab aku juga ada meminati sketch-sketch jenaka atau stand up komedi yang ada dalam industri kita seperti Harith Iskandar, Dato' Jamali Shadat dan Jozan. Tetapi apa yang aku dapati sekarang adalah, kita kini terlalu banyak lawak-lawak bodoh berbanding yang berkualiti.

Tak ingatkah kita sitkom-sitkom Spanar Jaya, Kopitiam dan Buddies? Sitkom-sitkom tersebut telah long gone but to me it's golden. Aku berharap satu hari nanti sitkom-sitkom seperti itu akan naik semula untuk cuit hati kita.

p/s: Mereka patut tahu... kita sekarang makin intelligent. Haha.

No comments:

Let's Interact!

me>