24 July 2013

Parenting: Control You Kids!



Aku sedang duduk kebosanan semasa aku terjumpa video ni di Youtube.Video ni sangat ringkas tapi sebenarnya penuh dengan tauladan. Ia berkisarkan seorang budak sekolah yang kantoi ponteng sekolah, dihukum oleh ibunya dengan menggunakan rotan. Budak tersebut menangis-nangis meminta ampun kepada ibunya.

Aku teringat zaman aku kecik dulu, arwah papa aku memang akan rotan aku baik-baik punya kalau aku nakal. Malah kadang tu, lagi teruk dari budak ni kena. Alhamdullilah.. sebab aku dididik begini, sampai dah dewasa ni aku taat dan hormat parents aku. Tak berani nak melawan mama papa. Naik suara marah diorang pun aku tak berani. Sampai kadang-kadang tu, bila kena rotan minta ampun. Sakit memang sakit, tapi itu yang bina kendiri aku. Aku syukur papa aku dulu garang dalam didik aku.

Bagi aku method ni perlu juga untuk control anak-anak. Sekarang ini, anak-anak sangat manja. Pampered to the max. Mereka tidak kisah untuk menderhaka. Apa saja mereka mahukan, mereka akan dapat. Kepala mak bapak di bawah kaki anak-anak sekarang ni. Kalau buat perangai, tak takut kalau kena marah dengan parents sebab parents lebih takut anak.. itu la pasal generasi muda semakin lama, semakin bodoh aku tengok.

Terima kasih papa. Terima kasih sebab tak jadikan aku seorang yang spoil. Jadikan aku seorang yang berani. Jadikan aku, aku sekarang ni.


p/s: Rindunya pada papa aku... Sob sob sob...

1 comment:

HiDDeN pRecIoUs said...

memang patut pukul dengan rotan..budak2 sekarang kebanyakannye spoil..dulu mama kerap beli rotan sbb rotan dia asik kne sorok..uhh xtahan kene rotan..masa nak pindah jumpa blk sume rotan kt atas almari...haha..nasib sume dah besar masa tu..dh lepas umur budak yg patut dirotan.

Let's Interact!

me>